Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

PB uitje geslaagd!

Alle mannen die bij Oranjeborg wonen, hebben elk jaar een uitje met hun persoonlijk begeleider, het zgn PB uitje. Hier het verslag van een van de begeleiders uit Loenen.
Een paar maanden geleden waren we op vakantie geweest in een huisje op de Veluwe. En daarbij gingen de bewoners op steur vissen in een vis vijver. Er was veel gevangen en er werd veel over na gepraat. In het paviljoen eenmaal terug op locatie. Een van mijn Jonges vond dit zo’n leuke activiteit dat hij dit nog wel eens zou willen doen. Ikzelf had dit nog nooit gedaan. Wel kon ik vertellen over Makreel vissen op zee. Dit leek hem ook wel wat. Als snel ontstond er het idee om dit te doen met ons budget van dit jaar als pb uitje. Van met z’n 2en werd al snel met z’n vieren want al mijn pb mannen zagen dit wel zitten. En al snel werd er een datum gepland. Wel bij aan gegeven dat er vroeg opgestaan moet worden. Dit was allemaal in kannen en kruiken.

17 Augustus 03:00 ging de wekker van de begeleiding eenmaal op werk 03:45 stond René al te trappelen om in te stappen. Kevin had naar eigen zeggen de wekker om half 4 gezet. Maar daar branden nog geen licht. Hem gewekt en ook die stond al snel klaar om mee te gaan. Ondertussen had René de koffie al door laten lopen en was Dennis niet wakker te krijgen. Na 4 keer wekken kon hij nog snel een bakje koffie en een shagje naar binnen werken. Om half 5 vertrokken we. Met een hoop humor en een hele donkere weg. Alles was mooi en ongelooflijk. Volgens mijn bijrijder Kevin. Dennis zat nog te guppen op de achterbank maar werd naar een uur rijden ook wakker. Even een snelle stop beentjes strekken en een bakje koffie. Eenmaal in Lauwersoog begon de spanning bij de mannen te stijgen. Daar zagen ze de zee. En das wel een grote plas he zei Kevin. Hier werd hard op gelachen. Bij de boot was nog niemand aanwezig en branden nog geen licht. Al snel kwamen er andere vissers en die sloten bij ons aan. Klokslag 7 uur kwam de schipper. Een aardige man. Die ons op weg hielp op het schip. En de bar kaarten heeft verstrekt. We hebben een mooi plekje uitgezocht en daar gingen we. 3 uur varen. Van alles moois gezien van zee honden, booreilanden tot grote schepen. Daar was het eerste signaal dat we mochten gaan vissen. Kevin had meteen beet en haalde er 4 in een keer naar binnen. Dennis zat voor de eerste keer meteen in de knoop met zijn hengel. Kevin klaagde al snel over misselijkheid en gaf aan zee ziek te zijn. Maar we mochten al snel weer vissen. Kevin die had een haai aan de haak. Maar had eigenlijk de haak van de achterbuurvrouw vast aan de andere kant van de boot. Ja onder het schip door. Hier hebben we wederom weer veel om gelachen. Want dit gebeurde niet 1 keer maar 2 keer. Dennis was ondertussen ook al 4 keer in de knoop geweest. En René had 100 rondjes rondom de boot gelopen. Tussen de middag hebben wij met zijn alle aan boort gegeten een broodje bal en de andere een worst. Na de lunch was de pap eigenlijk op en wouden er een paar eigenlijk wel naar huis. Dit gaat natuurlijk niet als je midden op zee drijft. Maar al snel mocht er weer gevist worden en werden de eerste vissen schoon gemaakt. Kevin kwam heel nieuwsgierig kijken maar gaf al snel aan daar begin in niet aan. Ik vreet ze wel op. Rond 17:00 kwamen we de haven weer in varen. Iedereen was blij weer aan wal te zijn. De vis werd uit het ijs gehaald en we kregen een mooie pen mee. En we hebben de schipper bedankt voor de mooie dag. In drachten hebben we nog een patatje gegeten en eenmaal terug in Loenen was eenieder eigenlijk moe en gingen ze al snel naar bed. De volgende dag werd de Makreel gerookt en gegeten. Alle mannen hebben een leuke dag gehad en hebben genoten. Waarop ik vroeg volgend jaar weer? De 1 zei meteen nee de andere 2 zeiden dat zien we volgend jaar wel.